Špičácký tunel

Železnorudsko je oblíbeným turistickým cílem. Pokuď se sem vydáte vlakem, jistě postřehnete dlouhý tunel mezi zastávkou Hojsova Stráž - Brčálník a stanicí Špičák.

Od roku 1874 do roku 1876 probýhala jeho stavba a v roce 1877 byl slavnostně otevřen. Tunel má pouze jeden tubus, délka tunelu je 1747 metrů a do roku 2007 byl nejdelší tunel v ČR. Poté ho předstihl 1758 metrů dlouhý tunel Březenský na Chomutovsku. Tunel vede pod Špičáckým sedlem. Na stavbě se podíleli dělníci z nejrůznějších zemí tehdejšího Rakouska-Uherska (z Bosny, Dalmácie, Chorvatska, Tyrol). Při stavbě jich několik desítek zahynulo. Pohřbíváni byli na hřbitov Barabů, který se nachází asi 100 m za kapličkou svatého Antonína a svaté Barbory. Kaple stojí pod železniční zastávkou Železná Ruda - město, při silnici směrem na Špičák a pochází z let 1836-1839. V ní se odehrávaly pohřební obřady dělníků, je zasvěcena svaté Barboře, patronce horníků.

Tunely u Mladotic

Mezi stanicemi Plasy a Mladotice se nalézají 2 tunely, mezi kterými nalezneme zastávku Horní Hradiště. První měří cca 250 metrů, druhý cca 180 metrů. Tunely byly vybudovány v roce 1870 společně s tratí 160 Plzeň - Žatec.

Tunely na Chebské

Hlavní železniční tah Cheb - Plzeň - Beroun je v úseku Svojšín - Planá u Mariánských Lázních veden velice náročným terénem. Velký výskyt skal byl řešen kromě několika zářezů také třemi tunely. Svojšínský tunel je dlouhý cca 110 metrů, Ošelínský cca 90 metrů a Pavlovický cca 240 metrů. Uvedeny do provozu byly 28. ledna 1872.

Kyšický tunel

Stavba posledního úseku III. tranzitního železničního koridoru v Plzeňském kraji již odstartovala. Součástí je také tunel, měřící cca 4 km, pod vrchem Chlum u Plzně. Trať mezi Plzní - Doubravkou a Chrástem u Plzně odbočí z původní trasy, povede tunelem a na původní trasu se napojí až za Dýšinou. Úsek Plzeň-Doubravka - Chrást u Plzně bude zrušen, Chrást u Plzně - Ejpovice bude zachován pro radnickou lokálku.

Metrostav začal tunel budovat nedaleko Kyšic. Mají ho tvořit dva samostatné tubusy, každý pro jednu kolej. Trať nejprve povede v zářezu a následně hluboko do země. Štítem, přivezeným z Německa, se nejprve prorazí první tubus a poté, co štít spatří sluneční světlo, se otočí a vedle hotového tunelu se opět začne prorážet do země. Denně bude proraženo 20 metrů tunelu. Proraženo by mělo být v roce 2015 a v září 2016 by mohly být hotovy všechny úpravy a do tunelu se podívá první vlak. Cesta z Plzně do Rokycan dnes trvá 22 minut, po dokončení se zkrátí na cca 10 minut, což je výrazný rozdíl.....