Rozhodující jsou výstražníky, ovšem nesmíme zapomenout na opatrnost a rozhlédnutí se...

24.07.2015 13:02

Středeční tragická nehoda na železničním přejezdu ve Studénce je příkladem toho, co může způsobit nezodpovědný řidič. Polský kamionista nerespektoval červená výstražná světla a pokusil se ukrátit si čekání. Poté, co vjel do kolejiště, uzavřely se závory a kamion zůstal uvězněn, načež v rychlosti asi 100km/h do něj narazilo Pendolino jedoucí od Ostravy k nám, na západ Čech. Výsledek? Z celého kamionu zbyla pouze kabina s řidičem, totálně zdevastovaný první vůz jednotky a plno zraněných cestujících, z toho asi 4 mrtví. Přitom stačilo šlápnout na plyn, přerazit závoru a uvolnit koleje.

VÝSTRAŽNÍKY, ZÁVORY....NEBO VYZVÁNĚNÍ?

Závory a zvuková výstraha jsou vždy doplňkové funkce. Především musíme koukat na výstražná světla a počkat, než zhasnou. Může se totiž stát, že bude přijíždět další vlak a závory se znova sklopí. Nesmíme však zapomenout ani na opatrnost a v každém případě se rozhlédnout. Není-li přejezd vybaven zabezpečovacím zařízením, být ještě opatrnější a ujistit se, zda není vidět, nebo slyšet přijíždějící vlak.

NEBRÁNIT DALŠÍM ÚČASTNÍKŮM PROVOZU OPUSTIT PŘEJEZD, NEBO SE ROZHLÉDNOUT

Na přejezdu nejsme sami, proto je důležité vždy se chovat tak, aby i řidiči, kteří jedou za námi, mohli přejezd 

bezpečně opustit. To znamená nezastavovat za přejezdem, neotáčet se v blízkosti přejezdu a neparkovat u přejezdu, 

protože bychom bránili v rozhledu na trať.

JAK PŘEJEZD VYPADÁ?

Většina přejezdů na vedlejších tratích je vybavena pouze výstražným křížem, některý také značkou STOP. Na těchto přejezdech je nutno si počínat velice opatrně, třeba i zastavit, ujistit se, že nás na přejezdu nepřekvapí vlak 

a teprve potom jet. Na hlavních i vedlejších tratích nalezneme často přejezd osazen pouze výstražníky. Na hlavních tratích a někdy i vedlejších jsou často přejezdy osazené také závorami. Ovšem 

rozhodující jsou vždy výstražníky, které se spustí, společně se zvonkem, většinou jako první a jako poslední se také vypnou. Po výstražnících spadnou závory a v mnoha případech se vypne zvonek. Poté, co se zdvihnou závory, se může stát, že v mžiku spadnou zpět dolu. Proto jsou na prvním místě výstražníky. Na přejezdu se jezdí rychlostí 30km/h a to již 50m před přejezdem. Svítí-li přerušované bílé světlo, můžeme jet až padesátkou.

NEČEKEJTE NA BOČNÍ NÁRAZ VLAKU, PŘERAZTE ZÁVORU

Pokuď vám na přejezdu vypoví auto poslušnost, snažte se upozornit na 

překážku na přejezdu telefonátem na číslo 112, telefonátem na nádraží nebo 

upozorněním strojvedoucího máváním, naznačováním. Každý přejezd je označen číslem, umístěným na zadní straně výstražníků nebo kříže. Pokuď, z jakéhokoliv důvodu, zůstanete uvězneni mezi závorami, máte asi 3Ovteřin na to přejezd opustit. Máte-li spolujezdce, může závoru nadzvednout. Závora nebude klást žádný odpor. Jedete-li sami, šlápněte na plyn a závoru přerazte. Závora je z tenkého dřeva a je na to konstrulovaná. Poškození vozidla od závory jsou minimální, maximálně poškrábaný lak nebo rozbité čelní sklo. Pokuď zůstane na přejezdu vozidlo, které není již schopné odjet a slyšíte či vidíte přijíždět vlak, opusťte vozidlo a zachraňte si život.