Sto let starou lokálkou k pramenům Konstantinolázeňska...

 

42KM SEVERNĚ OD PLZNĚ SE NALÉZÁ TURISTICKY VYHLEDÁVANÁ OBLAST KONSTANTINOLÁZEŇSKO. ZŘICENINA SCHVAMBERK, GUTŠTEJN, BEZDRUŽICKÝ ZÁMEK, SRDCE LÉČÍCÍ PRAMENY, MNOHO NAUČNÝCH STEZEK A CYKLOTRAS V ČISTÉ PŘÍRODĚ - TO JE KONSTANTINOLÁZEŇSKO, KAM NEMUSÍME JEZDIT NUTNĚ AUTEM ALE MŮŽEME SE VYDAT PO STO LET STARÉ TRATI VEDOUCÍ DO BEZDRUŽIC....

Stanice TrpístyPňovanský mostPřes Hadovku u Strahova přejíždí mimořádně nasazený moderní RegioShark

Stanice Trpísty, Pňovanský most, přes říčku Hadovku u Strahova přejíždí mimořádně nasazený RegioShark, Konstantinovy Lázně

Nultý kilometrovník bezdružické lokálky se nalézá v Pňovanech, kde za 25 minut cesty z Plzně zastavíme. Poslední kilometrovník má číslici 24 a hledat ho budeme v Bezdružicích u výtopny. Za tímto kilometrovníkem najdeme pouze nárazníky zakončenou kusou kolej, kde je trať prozatím zakončená. Ano, prozatím. Stále se totiž neustoupilo od plánu prodloužit trať do nedalekého městečka Teplá, kde měla být původně ukončená.

První vlaky se po trati projely v roce 1901. Tehdy to byly pouze nákladní vlaky s vozem pro přepravu cestujících tzv. smíšené vlaky. Jezdilo pouze několik spojů denně a jízdní doba byla více jak hodinu a půl. V roce 1930 nahradily smíšené soupravy s parní lokomotivou motorové vozy Tatra řady M 120.2. To pro lokálku znamenalo nejen snížení jízdní doby na necelou hodinu, ale i vyšší počet spojů. V roce 1981 přichází na trať motorový vůz M 152.0359, dnes řada 810.359-0. V roce 1997 byli na trati zrušeni průvodčí. V roce 1999 byl instalován automat na výdej jízdenek, označovače a na všech spojích se zavedl samoobslužný způsob odbavení cestujících. Dnes je zde v provozu motorový vůz 810.670-0 zvaný Kryštof Harant II., 810.424 - 2, v létě 2014 pokřtěn jako Bizon a od zimy 2014, kdy byly vlaky lokálky protaženy do Plzně, také jednotka Regionova. 

Celá trať je vedena neporušenou přírodou. Výchozí stanice Pňovany po modernizaci v rámci stavby III. tranzitního železničního koridoru příliš romanticky nevypadá, ale jakmile vlak odbočí z hlavní trati a přejede mechanickými závorami opatřený přejezd, vjíždí do lesa. Následuje zatáčka a za přejezdem přes dálkovou cyklotrasu vlak vjíždí na 47m vysoký a 210m dlouhý most, po němž lokálka překonává přehradu Hracholusky na řece Mži. Stále patří mezi nejvyšší v ČR a se svoji výškou překonává i 42m vysoký Nuselský most v Praze.

Následuje zastávka na znamení Blahousty, stanice Trpísty s vlečkou do sil. Nedaleko této stanice se nachází obec Erpužice s kostelem. Po projetí pod jediným silničním nadjezdem mezi obcemi Trpísty a Kšice vjíždíme do malebné vsi Lomnička. Tlačítko na znamení zde používají hlavně houbaři, které okolní lesy nikdy nezklamou. Trať nyní projíždí zelené pole a za světelným přejezdem dorazí do stanice Cebiv. Naproti nádražní budově sídlí firma zpracující dřevo, která zdejší trať využívá pro přepravu dřeva. V obci se nachází zchátralý barokní zámek. Zastávka Strahov je známá mezi turisty, kteří se odtuď vydávají ke Studánce lásky, na zříceninu Gutštejn, poutní místo Šipín nebo do městečka Úterý. Motoráček nyní pokračuje mezi skalami dál a po chvilce vjíždí na další technickou památku - viadukt přes říčku Hadovku u Studánky Lásky. Dříve se zde zbrojily parní lokomotivy, dnes se zde zastavují turisté. Následuje Břetislav, ale ještě před stanicí Kokašice lze spatřit vrch Krasíkov se zříceninou Schvamberk a za ním Ovčí vrch s rotundou a pomníkem. V Kokašicích vám vlak zastaví jen na znamení. Tato stanice je významná při konání akce Bezdružické parní léto, kdy zde končí parní lokomotivy a objíždějí soupravu.

Konstantinovy Lázně jsou jedinné lázně Plzeňského kraje a nejmenší lázně ČR. Prameny mají vysoký obsah CO2. Jsou zaměřeny na léčbu srdce a slogan ,,Konstantinovy Lázně, lázně vašeho srdce'' vás bude provázet celý pobyt. Prochází tudy hned tři naučné stezky a pro nadšence cykloturistiky, nebo in-line bruslení nedávno dokončená cyklo-inline dráha ,,Na kolečkách konstantinolázeňskem". Na náměstí nalezneme sochu ,,Švihák lázeňský" a muzeum historické hasičské techniky. Za špatného počasí si stojí za to odpočinout v bazénu, výřivce nebo sauně ve wellness centru Konstantin. V Bezdružicích kromě zámku stojí za zmínku první železniční muzeum v Plzeňském kraji nebo kostel nanebevzení panny Marie na náměstí.  

PROVOZ NA TRATI 2017/18

Na lokálce je 7 párů osobních vlaků, z nichž 6 jezdí trasu Bezdružice - Pňovany zastávka - Plzeň hl.n. Jeden odpolední pár(27319/18) jezdí mimo sezónu pouze v pracovní dny, jeden ranní pár(27311/10) jezdí celoročně jen v pracovní dny a jako jedinný pouze do Pňovan - tzn, že v Pňovanech stále platí přestup na osobní vlak. Všechny spoje zajišťují dvě Regionovy, které jezdí proti sobě.

Na Stříbro a Cheb jezdí spěšné vlaky, na které je zajištěn přestup ve stanici Pňovany zastávka

Na všech vlacích je zaveden specifický způsob odbavení.

PŘÍSTUPNOST STANIC

Vozíčkářům jsou na trati bezbariérově přístupné pouze stanice Pňovany a Konstantinovy Lázně. V Pňovanech se díky přestavbě v rámci stavby koridoru vozíčkáři dostanou na všechna nástupiště, pod přístřešek a na wc. Na nádraží v lázeňské obci se vozíčkáři dostanou pod přístřešek, na nástupiště a s nutností najet na menší schůdek i do vestibulu a k pokladní přepážce. Jiné stanice jsou pro vozíčkáře nevhodné.

SLUŽBY VE STANICÍCH

- Bezdružice - pokladna, BUS, čekárna, WC

- Konstantinovy Lázně -  pokladna, BUS, parkoviště, WC, čekárna, stanice je neoficiálně vhodná pro vozíčkáře

Dnes již historická fotka motoráčku na Bezdružické....

KOKAŠICE Zřícenina Schvamberk, autor snímku: Ladislav Matejka

Pohled na hrad Schvamberk nedaleko Kokašic, autor fotografie: Ladislav Matejka

Bezdružická lokálka